Nauka zajmowania pozycji na posłaniu czy może ułatwić Ci codziennie funkcjonowanie z psem- przyda się, gdy przyjdą do Ciebie goście, a Ty nie chcesz, by Twój pies skakał na nich czy przeszkadzał Wam w rozmowie.
Na miejsce – metoda naprowadzania
Obejrzyj film z dokładną instrukcją , a następnie przeczytaj najważniejsze elementy z lekcji.
Etap 1:
Pies musi lubić swoje posłanie. Najlepiej żeby było mu znane i żeby często sam z siebie z niego korzystał.
Nagradzaj go, gdy sam z siebie na nie wejdzie i zacznie odpoczywać (możesz delikatnie pochwalić żeby nie przeszkodzić w odpoczynku).
Nie ściągaj go z posłania ale też na nie nie wpychaj.
Posłanie to święte miejsce psa, nie pozwalaj dzieciom do niego wchodzić i przeszkadzać psu, gdy śpi.
Etap 2:
Stajesz naprzeciwko psa ze smakołykami w dłoni – możesz mu pokazać, że masz coś smacznego i naprowadź ręką na posłanie.
Nagródź psa, nawet jeżeli nie wejdzie na posłanie wszystkimi łapkami.
Nagradzaj dużą ilością dosypując smakołyki do posłania. Posłanie = dużo smaków.
Zachęć psa do zejścia mówiąc “ok” i wyrzucając smakołyk poza posłanie.
Etap 3:
Możesz dodać hasło “na miejsce” – wypowiedz je ZANIM naprowadzisz psa ręką na posłanie.
Gdy naprowadzasz psa, przeplataj naprowadzanie raz pustą ręką, raz ręką ze smakołykiem.
Zawsze nagradzaj psa po tym jak wejdzie na posłanie.
Etap 4:
Gdy pies już płynnie wchodzi na posłanie po haśle “na miejsce” i czeka aż powiesz “ok” żeby zejść pora dodać rozproszenia. Zacznij poruszać się po mieszkaniu (uwaga – stopniuj rozproszenia, jeżeli pies zejdzie z posłania to znaczy, że ćwiczenie było za trudne). Dorzucaj smaczki na posłanie.
Pamiętaj:
Od samego początku uczymy psa, hasła zwalniającego np. “ok”, które oznacza, że pies może zejść z posłania.
Dorzucaj smakołyki na posłanie chodząc po pokoju. Na początku niech to będzie kilka kroków, z czasem oddalaj się coraz dalej.
Na miejsce – metoda back-chaining
Etapy:
Wzmacniamy pozycje docelową – na posłaniu (najlepiej żeby pies leżał, ale nie musi). Zaznaczamy zachowanie (leżenia na posłaniu) sygnałem nagrody, na przykład klikerem.
Po kliknięciu, nagrodę wydajemy w taki sposób aby psa lekko wyprowadzić z pozycji docelowej – czyli na przykład tak, aby pies musiał wstać. Po wydaniu nagrody czekamy aż pies sam wróci do mocno wzmacnianej pozycji (leżenia). Gdy tylko to zrobi dajemy sygnał nagrody i znowu wydajemy nagrodę tak, aby wyprowadzić psa z pozycji.
Stopniowo coraz bardziej wyprowadzamy psa z pozycji leżenia, ale sygnał nagrody zawsze jest w momencie gdy pies wraca do pozycji docelowej.
Zadanie do artykułu:
1. Przetrenuj ze swoim psem etapy ćwiczenia, zanotuj co było dla Was proste, a na którym etapie i z czym mieliście problemy.
Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystko” oznacza zgodę a wykorzystywanie przez nas plików cookie.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.